Video

Saturday, October 22, 2011

Resipi Rahsia dalam Secret Recipe

Mungkin ramai pembaca tidak mengenali Datuk Steven Sim, tetapi penulis yakin ramai mengetahui nama kafe Secret Recipe. Begitu besar impak jenama kafe yang lahir di negara ini dan jenama ini sedang berkembang hari demi hari.

Menaungi kira-kira 3000 pekerja dan 98% daripada mereka adalah pekerja Melayu beragama Islam. Secret Recipe bermula dengan 10 jenis kek dan lima hidangan lain. Kini kafe ini menawarkan 45 jenis kek dan 30 makanan lain.

Datuk Steven Sim ialah anak kelahiran Kota Bharu Kelantan dan beliau membesar dalam kelompok masyarakat Melayu. Akibat kehidupan dalam kekurangan, beliau kreatif dalam kehidupannya. Mengakui dilahirkan dengan bakat berniaga, namun kata beliau jiwa keusahawanan tidak boleh dibuat-buat.

Ditanya bagaimana Secret Recipe bermula, beliau menjawab, “Ketika itu saya merasakan ada sesuatu yang kurang dalam perniagaan makanan di negara kita. Kita ada “fine dining” di hotel-hotel, manakala kedai makan biasa selalunya serba ringkas dan kurang menjaga kebersihan. Tidak ada “casual dining” di mana kita boleh menikmati hidangan sambil bersantai dalam suasana yang menarik dengan harga makanan yang tidak terlalu mahal.”

Dari situlah bermulalah premis pertama Secret Recipe di SS2 Petaling Jaya.

Steven berkongsi pengalaman memperkenalkan Secret Recipe di negara Singapura. Hasrat membuka outlet di Orchard Road kecundang lantaran jenama Malaysia dipandang rendah. Tidak berputus asa dia mencuba di kawasan lain di republik itu. Ternyata sambutan yang diterima amat menggalakkan.

Tatkala berjaya, beliau ditawarkan ruang perniagaan di Orchad Road. Bukan itu sahaja, dua kali beliau didatangi pihak pelaburan Singapura agar memindahkan ibupejabat Secret Recipe ke Singapura. Namun jati diri Steven tidak mudah terpesona dengan tawaran itu.

Kini dengan pasaran menjangkau ke China, Australia, Filipina, Thailand, Brunei, Indonesia dan beberapa negara lain, percaturan Steven bersama tiga anak saudaranya membuahkan hasil.

#Kisah beliau ini dipetik daripada akhbar Mingguan Malaysia 24 April 2011 tulisan Noraini Abd Razak.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More